zondag 24 november 2013

Jaareinde


Mama, mag ik een paar vriendinnen uitnodigen om hier oudejaar te vieren?
Mijn God, waar moet ik dan kruipen, gaat er door me heen.
Ik had mezelf al voorgenomen om gewoon thuis te blijven met de eindejaar dagen. De vorige jaren was deze periode altijd een fijn samenzijn met vrienden en mijn vrouw. Vaak in Nederland waar er mogelijks nog uitbundiger gevierd wordt met een enorme vuurwerkgekte. De hond was daar wel niet happy mee.
Het beeld van mezelf, vorig jaar nog,  kijkend naar het vuurwerk, innig gearmd met mijn vrouw, me warmend aan de nabijheid van haar lichaam en in aangenaam gezelschap van een vriendinnenpaar lijkt nu iets van een ver verleden. Na het aftellen zijn de eerste kussen voor haar, in het besef dat geluk zelfs niet iets is wat moet gewenst worden maar gewoon al is.

Dit jaar viert ze het met een andere vrouw, andere vrienden misschien.
De dingen die we samen deden met het paar waar we verscheidene keren de jaarovergang mee vierden, zijn weggevallen. Ze vieren nu ook met anderen. Ze kokerellen misschien met anderen.

Andere mensen hebben me reeds gepolst naar mijn plannen met oudejaar. Iedereen lijkt al plannen te hebben en kijkt uit naar vakantiedagen.
Ik ben welkom.
Ik weet het niet.
Vieren en feestgedruis. Hoe moet ik me daarin bewegen met al het verdriet en gemis dat ik ervaar? Veinzen om de sfeer niet te breken? Doen alsof en uit alle macht de pijn binnen houden?
Om dan na middernacht helemaal alleen, in een koude wagen terug naar een leeg huis te rijden?

Het lijkt me haalbaarder om de dag gewoon te laten passeren.
Met Kerstavond het proberen gezellig te maken voor de kinderen, misschien met mijn moeder er bij als ze geen andere plannen heeft.
Met oudejaar gaan de kinderen uit of doen iets met vrienden. Ik gewoon met de hond voor de TV.
Het wordt 2014 ook zonder dat ik het wil.  Na elke avond en nacht komt er gewoon een nieuwe dag.

Geluk in 2014. Geen idee hoe dat dat er zou uitzien. Ik probeer er niet mee bezig te zijn.

Ik vraag mijn dochter of ze toch niet elders met haar vriendinnen kan gaan vieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten